XIV Konferencja KIKE upłynęła pod znakiem rozmów o dofinansowaniach inwestycji szerokopasmowych ze środków unijnych. Wraz z zaproszonymi gośćmi z WWPE, MAC, UKE i MIR, dyskutowano o blaskach i cieniach realizacji projektów na przełomie starej (2007-2013) i nowej (2014-2020) perspektywy finansowej. Wśród projektów Izby dużym powodzeniem cieszył się również panel Taniego Łącza, które jest od początku roku dostępne również dla firm spoza KIKE; Grupa Kontentowa zajmująca się wdrażaniem telewizji wśród lokalnych operatorów przekształciła się w Fundację Nasza Wizja; zaprezentowano nową wersję systemu zakupowego SEZ 2.0 dla lokalnych operatorów, w którym dzięki ramowym umowom z dostawcami prowadzenie działalności telekomunikacyjnej jest zdecydowanie tańsze. Po konferencji odbyło się X Zwyczajne Walne Zgromadzenie członków KIKE. Konferencję w przeddzień otworzyły szkolenia zakresu sieci światłowodowych oraz usług związanych z szerokopasmowym dostępem do sieci. Co się działo? Przeczytaj dalej

Małe i średnie firmy inwestują w najnowocześniejsze
sieci światłowodowe


Panel tematyczny dot. POIG 8.4.

Ponad 700 projektów na blisko miliard złotych realizowali mali i średni przedsiębiorcy telekomunikacyjni w latach 2007-2013. W ramach inwestycji realizowanych z budżetu wielkości kilku mln złotych – powstają sieci dostępowe światłowodowe i radiowe docierające do tysięcy potencjalnych odbiorców każda. Ostatnie konkursy POIG 8.4 z 2012 i 2013 r. dofinansowały przy tym niemal w całości projekty światłowodowe spełniające wymagania sieci nowej generacji (NGN), które zapewniają dostęp do Internetu z prędkością przekraczającą 100 Mb/s.
Biorąc pod uwagę doświadczenia lokalnych operatorów i potencjał umożliwiający budowę sieci zgodnych ze standardami NGN, ważnym jest by w obecnej perspektywie finansowej 2014-2020, właściwie rozdysponować środki przekazane na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę szerokopasmową z uwzględnieniem potrzeb i możliwości lokalnych ISP. Pojedyncze firmy sektora MŚP wybudowały w latach 2007-2013 do kilkuset kilometrów światłowodowych sieci dostępowych (rekordzista, Grupa MULTIPLAY ponad 900km i kolejne 500km ma bliskie ukończenia). Biorąc pod uwagę, że nie wszystkie zarejestrowane i działające w Polsce MŚP telekomunikacyjne startowały w konkursach (niektórzy operatorzy czekali, by zobaczyć jak inne firmy poradzą sobie z przedsięwzięciem oraz by później skorzystać z ich doświadczeń), łatwo policzyć, że potencjał tego sektora jest dużo większy. Szacuje się, że w konkursach udział wzięło do 15% działających w Polsce małych i średnich przedsiębiorstw.
Firmy zrzeszone w KIKE od 1.5 roku uczestniczą w debacie związanej z kwestią dofinansowań budowy sieci szerokopasmowych w nowej perspektywie 2014-2020, w której administracja państwowa proponuje warunki trudne do spełnienia dla operatorów z grupy MŚP (zbyt duże obszary inwestycyjne i progi środków finansowych dla pojedynczej firmy). Operatorzy z grupy MŚP stoją przed pytaniem, czy uda się wykorzystać pozyskane doświadczenie i potencjał wyszkolonych pracowników… Tak, jeżeli dofinansowania będą nadal osiągalne. Nie, jeżeli scenariusz będzie przeciwny. W tym drugim przypadku wiele firm nie tylko nie wykorzysta swojego doświadczenia, ale prawdopodobnie będzie też musiało zredukować ilość zatrudnionych osób.
KIKE ma świadomość potencjału środków POPC i proponuje, by 30% z nich trafiło do małych i średnich przedsiębiorstw telekomunikacyjnych. Tym bardziej, że będą one mogły być przeznaczone nie tylko na budowę, ale i na unowocześnienie już istniejących sieci.
Podsumowaniem całości tematu dofinansowań i inwestycji w trakcie konferencji był panel GRAP prowadzony przez Piotra Marciniaka, V-ce Prezesa KIKE.

rEVIOlucja

EVIO Polska wprowadza nową usługę dla operatorów ISP chcących wdrożyć ofertę TV w swojej sieci i konkurować z ogólnopolskimi platformami cyfrowymi. Dzięki eTV możliwe jest uruchomienie usługi telewizji pod własną marką i uzyskanie wymiernych korzyści finansowych już od pierwszego abonenta. eTV to blisko 200 kanałów, w tym aż 68 w jakości HD. eTV to pełne zaplecze technologiczne oraz wsparcie logistyczno-organizacyjne.

EVIO Polska - Złoty Sponsor konferencji.

Nowa usługa eTV jest idealnym rozwiązaniem dla operatorów ISP, którzy od początku pragną uruchomić pełną ofertę TV cyfrowej pod własną marką a nie mają środków i czasu, by móc to zrobić samodzielnie. To swego rodzaju „inkubator”, którego celem jest wparcie operatorów w uruchomieniu i rozwijaniu własnej usługi telewizyjnej.
Na pierwszym etapie jest to współpraca w modelu trójstronnym. EVIO wspiera operatora w kwestii zaplecza technologicznego, źródła sygnału oraz obsługi logistycznej, w tym reprezentacji przy podpisywaniu indywidualnych umów licencyjnych z nadawcami. Po osiągnięciu odpowiedniej liczby abonentów operator może zakończyć współpracę trójstronną i kontynuować świadczenie usługi TV już całkowicie samodzielnie. Współpraca z EVIO nie wymaga długoterminowych umów lojalnościowych.

The Best of Xbest

Nie tylko pracą człowiek żyje! Wieczorem, między pierwszym i drugim dniem konferencji, bawiliśmy się w plenerze przy grillowisku, muzyce, koncercie błyskawic i przede wszystkim walcząc na wielkim torze przeszkód, który mieliśmy do zabawy dzięki firmie Xbest.pl (którą wszyscy dobrze znamy a jej produkty zachwala niejeden operator w Polsce, którego sieć zbudowana jest na podzespołach dostarczonych przez Xbeściaków).

Emocji nie brakowało – zobacz film powyżej! Z pozoru proste zadanie przebiegnięcia toru w najkrótszym czasie okazywało się nieraz trudniejsze niż pozwalały na to przypuszczenia, bo miękkie przeszkody nie dały pokonać się łatwo, ale nasi śmiałkowie walczyli dzielnie do upadłego 🙂

Fundacja Nasza Wizja – własna telewizja dla lokalnych operatorów

24 kwietnia dwanaście osób podpisało założycielski akt notarialny, na mocy którego powołana została Fundacja Nasza Wizja, w którą przekształciła się Grupa Robocza Kontent KIKE. Powodów powołania fundacji jest kilka, w tym ułatwione negocjacje z nadawcami treści, szersze spektrum pozyskiwania środków na rozwój projektu wdrażania własnych usług telewizji przez lokalnych operatorów. Fundacja rozwiązuje również problem powiązań kapitałowych między operatorami. Główne cele Fundacji Nasza Wizja to przede wszystkim wdrażanie własnej usługi telewizji wśród operatorów ISP; pozyskiwanie kontentu TV dla operatorów sektora małych i średnich przedsiębiorstw; rozwój technologii IPTV (w tym wspieranie operatorów w wyborze optymalnych rozwiązań technologicznych popartych doświadczeniem firm, które skutecznie je wdrożyły); szkolenia dla pracowników firm, nie tylko z zakresu technologii, ale również sprzedaży usług, którymi rynek jest stosunkowo mocno nasycony a konkurencja duża.
Fundacja zapowiada szereg usług dla firm, które przystąpią do współpracy, między innymi: CDN (dobiegają ostatnie negocjacje umów z nadawcami) oparty o cztery niezależne stacje czołowe, gwarantujące wysoką niezawodność systemu. Gotowa jest już aplikacja eRaport, która ułatwi operatorom raportowanie ilości abonentów. Dostępna będzie również aplikacja do monitoringu multicast’ów.

SEZ 2.0

Łukasz Biedroński, Mariusz Waniczek - SEZ 2.0 przyniesie wiele zmian na lepsze.

Łukasz Biedroński i Mariusz Waniczek zapowiedzieli wiele zmian w systemie ewidencji zakupów (SEZ). Wśród nich między innymi ograniczenie sprzedaży poza SEZ wynikającej z technicznych aspektów (system nie przewidywał w pierwszej wersji zakupów w ilościach i kwotach, na jakie pozwoliły operatorom np. dofinansowana 8.4 PO IG). Sprzedający będą mogli sami umieszczać towary w SEZ, będą jednak również musieli wypełniać deklarację, która będzie mówiła między innymi o zgodności towaru z opisem, o warunkach negocjacji cen, i innych. Zmienią się też stawki, jakie płacą dystrybutorzy za korzystanie z serwisu – stała dotąd kwota zostanie zmieniona na procentową, zależną od wielkości sprzedaży w systemie. Planowane jest wprowadzenie systemu API, który ułatwi dodawanie produktów; możliwość reklamowania produktów na głównej stronie SEZ; rozsyłanie mailingu do zarejestrowanych kontrahentów.

TANIE ŁĄCZE

Łukasz Biernacki odbiera nagrodę za przygotowanie panelu Taniego Łącza

Panel Taniego Łącza cieszył się dużym zainteresowaniem. Projekt jest obecnie otwarty dla wszystkich firm, które chcą przystąpić, niezależnie od tego czy są zrzeszone w KIKE. Odświeżona została strona TANIELACZE.pl. W przyszłości projekt ma się finansować samodzielnie, trwają dyskusje nad wypracowaniem systemu, który zapewni taką perspektywę. Krzysztof Czuszek opowiedział o bieżących sprawach w e-Południe i EPIX, Łukasz Biedroński o węźle krakowskim i rozwiązaniach wypracowanych w ramach Klastra Myślenickiego. Łukasz Biernacki otrzymał nagrodę za przygotowanie panelu (publiczność najgłośniej nagrodziła go brawami w trakcie konkursu).

X Zwyczajne Walne Zgromadzenie

Walne przebiegało spokojnie i bez niespodzianek. Udział bezpośredni lub przez pełnomocnictwo udział wzięło około 60-70 osób. – „Walne przebiegło bez większych emocji. Nazwałbym je sprawozdawczym. W tym roku planujemy stabilną pracę oraz utrzymanie dotychczasowych projektów i otwarcie biura w Warszawie wspomagającego działania związane z komunikacja publiczną i relacjami z administracją” – mówi Kamil Kurek, prezes zarządu KIKE. Zarząd obecnie pracuje w składzie czteroosobowym – mandat zgodnie z zapowiedzią złożył Konrad Baranowski. Nie dyskutowano również o zmianie składki członkowskiej, która pozostaje na poziomie 200pln/miesiąc.

Krótko na koniec

Dziękujemy wszystkim sponsorom (wspierało nas 40 firm) za współpracę przy organizacji konferencji, szczególnie firmom Evio Polska i X-best.pl, którzy byli złotymi sponsorami. Dziękujemy patronom medialnym (promowało nas 8 redakcji, w tym TVP i serwisy branżowe). Dziękujemy wszystkim uczestnikom za przybycie i wspólną wymianę doświadczeń oraz dobrą zabawę. Było nas prawie 450 osób! Razem możemy więcej!

Dziękujemy, że byliście z nami! Do zobaczenia jesienią!

Galeria zdjęć i filmy z konferencji dostępne są tutaj (kliknij)

.