Informujemy, że w dniu 14.12.2023 nasza Izba przesłała do CPPC stanowisko ws dalszej realizacji projektów KPO/FERC. Zwracamy w nim uwagę na kilka aspektów związanych z dalszym procedowaniem zwycięskich projektów, które budzą obawy i zastrzeżenia beneficjentów.
- Prosimy o pilne powiadomienie zarówno zainteresowanych beneficjentów, jak i szerszego grona interesariuszy, kiedy udostępniona zostanie możliwość obsługi systemu CST2021, o którym mowa jest we wzorze umowy o dofinansowanie jako kanale przeznaczonym do „składania wniosków o płatność oraz dokumentów niezbędnych do rozliczenia Przedsięwzięcia”. Zwracamy uwagę, iż od momentu podpisania większość umów dla naboru I działania C1.1.1 KPO minęło już kilka tygodni, a część projektów (zgodnie z danymi WoD i harmonogramu płatności) powinny rozpocząć się 01.12.2023. Tymczasem do chwili obecnej brak jest jakichkolwiek informacji co do możliwości składania wniosków o płatność, nie wspominając o terminie wypłaty pierwszych zaliczek, od których uzależniona jest możliwość realizacji przedsięwzięć. Powoduje to (w połączeniu ze zbliżającym się okresem świąteczno-noworocznym) utratę cennego czasu w sytuacji, gdy beneficjentów obowiązuje sztywny termin zakończenia projektów (30.06.2026).
- Ze zdziwieniem przyjęliśmy wydłużenie terminu podpisywania umów dla naborów KPO (oraz FERC) do dn. 28.12.2023, ogłoszoną 21.11.2023. Wskazany termin znacznie odbiega od wskazanego pierwotnie terminu 30 dni i – w świetle opublikowanej na stronie CPPC listy podpisanych dotąd umów o dofinansowanie – wydaje się faworyzować dużych operatorów, z których żaden nie podpisał do chwili obecnej UoD.
Zwracamy uwagę, iż w w/w wykazie podpisanych umów znajdują się jedynie mali i średni przedsiębiorcy, którzy dowodzą w ten sposób i chcą jak najszybciej realizować budowę sieci i swoje obowiązki względem społeczności lokalnych. Natomiast zarówno fakt opóźnienia w podpisywaniu UoD przez dużych OT, jak i wydłużenie terminu na tą czynność przez CPPC stoi w sprzeczności do celu C1.1.1 KPO, jakim jest likwidacja zjawiska wykluczenia cyfrowego.
Przypominamy, że zgodnie z § 10 ust. 10 „W przypadkach, o których mowa w ust. 9, wybrane do objęcia wsparciem zostaje Przedsięwzięcie, które uzyskało następną w kolejności najwyższą liczbę punktów w ramach oceny danego Obszaru konkursowego”, a częste są sytuacje, w których na kolejnych miejscach list rankingowych znajdują się inni MŚP.
Chcielibyśmy też przypomnieć, iż KIKE wielokrotnie wskazywała na ryzyka, wynikające z możliwości nadmiernej koncentracji znacznej części alokacji przez pojedynczych dużych beneficjentów. Realizacji projektów 1.1 POPC 2014-2020, jak i dotyczące jej raporty NIK potwierdzały słuszność naszych obaw; niestety zostały one zlekceważone przez stronę publiczną w toku konsultacji KPO/FERC. W efekcie umożliwiono nielicznym podmiotom złożenie bardzo dużej ilość wniosków, a następnie przyznano im po kilkadziesiąt dotacji o wartości setek mln zł. W oczywisty sposób prowadzi to zwlekania przez takich beneficjentów z podpisywaniem umów celem ponownej analizy opłacalności ekonomicznej oraz realnej możliwości realizacji projektów, co blokuje proces likwidacji białych plam i – w świetle obowiązywania terminu 30.06.2026 – zagraża możliwości realizacji projektów przez małych i średnich OT, działających na wybranych obszarach. - KIKE od początku kontestowała obowiązek przedstawiania tzw. twardego zabezpieczenia realizacji umowy w postaci gwarancji bankowej czy ubezpieczeniowej. W stanowisku przesłanym do CPPC dn. 10.08.2022 pisaliśmy: „Konieczność przedstawienia promesy kredytowej wiąże się bowiem z kosztami po stronie wnioskodawcy oraz z koniecznością przejścia skomplikowanej procedury oceny zdolności kredytowej, której – z uwagi na konserwatywne podejście instytucji finansowych i nieznajomość branży telekomunikacyjnej – nie byli w stanie sprostać niektórzy zainteresowani ISP. Równie skomplikowane i kosztowne jest uzyskanie i utrzymanie przez wymagany czas gwarancji bankowej/gwarancji ubezpieczeniowej”. Niestety, podobnie jak w kwestii wprowadzenia limitu alokacji, dostępnej dla pojedynczego podmiotu, tak i tutaj nasze ostrzeżenia zostały zlekceważone, a wymóg przedstawienia twardego zabezpieczenia zapisano w regulaminach naborów KPO i FERC.
Wymóg ten stał się dla wielu potencjalnych Wnioskodawców istotną barierą w procesie aplikacyjnym i powstrzymał licznych MŚP przed przystąpieniem do naboru. Dlatego ze zdziwieniem przyjmujemy dziś informacje o możliwym wycofaniu tego obowiązku, pomimo, że będzie on działał z korzyścią dla wszystkich beneficjentów, a więc również i małych czy średnich. Niemniej jednak uporczywe lekceważenie opinii Izby w toku konsultacji przed naborem, a następnie wprowadzenie ich w życie post factum, w sposób zmieniający reguły konkursu po jego rozstrzygnięciu stanowczo nie wpisuje się w dobre standardy stanowienia prawa, a także jego przewidywalność, mającą kluczowe znaczenie przy planowaniu wieloletnich inwestycji.
Podsumowując powyższe punkty 1-3, wnosimy zarówno o podjęcie pilnych działań, umożliwiających rozpoczęcie inwestycji z działania C1.1.1 KPO, jak i przedstawienie publiczne transparentnych wyjaśnień dla wprowadzonych przez CPPC w toku naboru ułatwień, które zdają się premiować interesy dużych operatorów wbrew interesowi publicznemu.
Stanowisko dostępne tutaj