Podczas VI posiedzenia Komitetu Monitorującego FERC w dn. 05.11.2024 dokonano istotnego przesunięcia środków w ramach programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy. Z inicjatywy Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, ok 470 milionów euro przesunięto z I do II osi priorytetowej. Innymi słowy, finansowanie celu RSO1.5. Udoskonalanie łączności cyfrowej zostało znacznie obniżone na rzecz inwestycji w e-usługi cyfrowe i e-administrację.
W opinii KIKE, wyrażonej w toku posiedzenia, przesunięcie istotnej kwoty z osi I jest działaniem nieuzasadnionym i niezrozumiałym. Opis wprowadzonych zmian powoływał się na przegląd śródokresowy programu FERC, który nie został dołączony do materiałów na posiedzenie KM, z kolei w samej treści uchwały czy też samego zmodyfikowanego Programu brak było uzasadnienia zmian idących tak daleko.
W świetle niesatysfakcjonującej skuteczności dotychczasowych interwencji na rzecz likwidacji białych plam w ramach modelu przetargowego i obszarowego, forsowanego w naborach KPO1, KPO2 i KPO3 oraz FERC1, niezasadne i sprzeczne z celami programu wydaje się obniżanie wartości wskaźnika rozwoju szerokopasmowego Internetu w sytuacji, gdy (szacunek KIKE, brak dokładnych danych) ok 30-40% powierzchni Polski nie zostanie objęte zasięgami sieci KPO/FERC z uwagi na brak zainteresowania operatorów i/lub wycofanie się z podpisanych umów.

Izba postuluje dalsze działania w zakresie budowy sieci szerokopasmowych jako cywilizacyjną potrzebę Polski, przy jednoczesnej zmianie forsowanego od czasów POPC modelu przetargowo-obszarowego. Jest tym istotniejsze, że nabór FERC cieszył się największym zainteresowaniem operatorów w zakresie pokrycia obszarów interwencji, prawdopodobnie również z uwagi na znacznie dłuższy okres realizacji projektów, niż w przypadku KPO