XVI Konferencja KIKE – inwestycje szerokopasmowe i usługi „triple play” na lokalnych rynkach operatorskich.

Koniec 8.4 i start w kierunku POPC. Debata o przyszłości inwestycji szerokopasmowych i nowych perspektywach związanych z dofinansowaniami UE. Ponadto IPTV i rola telewizji w ofercie lokalnych operatorów oraz dyskusje o zmianach prawnych rynku telekomunikacyjnego. Wszystko to w otoczeniu targów technologii szerokopasmowych na XVI Konferencji KIKE, która zgromadziła rekordową ilość uczestników, ponad 530 osób, w tym operatorów telekomunikacyjnych, wystawców, gości specjalnych i reprezentantów administracji publicznej, oraz partnerów branży. Od lat spotkanie integruje zrzeszonych w KIKE oraz niezależnych małych i średnich przedsiębiorców tego sektora.


Lokalni operatorzy wystartują w POPC

Jesienią tego roku ogłoszone zostaną pierwsze konkursy POPC, w których wystartować mogą lokalni operatorzy – temat inwestycji szerokopasmowych, współfinansowanych przez UE, był jednym z wiodących w trakcie konferencji, na której gośćmi specjalnymi byli przedstawiciele: UKE, MAiC, CPPC, MIiR, Infostrategii oraz KIGEiT.

Debata o POPC – od lewej Eugeniusz Gaca (KIGEiT), Eliza Pogorzelska (CPPC), Marzena Śliz (UKE),
Ewa Szymoszek (MIiR), Dominik Kopera (MAiC), Krzysztof Heller (Infostrategia), Piotr Marciniak (KIKE).

Szacuje się, że średnia wartość projektów POPC będzie mieścić się w granicach 5-10mln złotych, co jest kwotą kilkukrotnie większą niż średnia inwestycji POIG 8.4 (2-3mln). Takie ustalenia, to efekt szerokiej debaty publicznej i negocjacji, w których uczestniczy KIKE. Początkowe założenia kryteriów naboru POPC wykluczały całkowicie małe i średnie przedsiębiorstwa, głównie ze względu na wejściowy próg finansowy konkursów, co zmieniło się również dzięki aktywnej działalności Izby. Jak zaznaczył Piotr Marciniak, wiceprezes KIKE, warunki udziału w konkursach lokalnych operatorów są ustawione wysoko, stąd mniejsze firmy, dla których nadal jest to zbyt duży pułap, powinny skierować się ku współpracy lokalnej lub poszukiwać alternatywnych form finansowani. Na chwilę obecną są to jednak najlepsze warunki jakie udało się wynegocjować dla MŚP.

W trakcie konferencji odbyły się warsztaty dotyczące finalizowania projektów POIG 8.4

POPC nie przewiduje również premiowania mniejszych firm, które w POIG 8.4 mogły uzyskać dofinansowania średnio 10%-20% większe, niż duże przedsiębiorstwa. KIKE, która reprezentuje małe i średnie przedsiębiorstwa, nie zgadza się z tym pomysłem podpierając się faktem, że MŚP nie mają dostępu do takiego wachlarza narzędzi finansowych, jakie mają globalnie działające telekomy.


POPC „nie popełni” błędów POIG 8.4

Szerokie wsparcie dla operatorów przewiduje CPPC, w tym przygotowanie narzędzi wspomagających projektowanie oraz program do kosztorysowania.

– „Usprawniliśmy między innymi system przedkładania wniosków w POPC, dzięki czemu nie będzie możliwości złożenia wniosków zawierających błędy formalne” – powiedziała w trakcie konferencji Eliza Pogorzelska, Dyrektor Departamentu Wdrażania Projektów Szerokopasmowych CPPC.

Jak dowiedzieliśmy się w trakcie debaty, nie będzie też szans na blokowanie białych plam, co miewało miejsce przy projektach POIG 8.4. MAC zapowiada regularne kontrole mające na celu wykrycie nieprawidłowości. Sieci zbudowane przy wsparciu POPC będą również musiały być gotowe na zapewnienie możliwości świadczenia usług hurtowego dostępu dla innych operatorów (w KIKE trwają prace nad wzorcową umową świadczenia takiej usługi).
Nie jest oficjalnie potwierdzone, ale szacuje się, że dofinansowania mogą sięgać do 85% wartości projektu, przy czym Piotr Marciniak mówi, że realnie można raczej oczekiwać około 50-60%. Inne będą też wskaźniki – w POPC będzie się liczył zasięg sieci, nie ilość podpisanych umów końcowych z abonentem.


MAC poprowadzi kampanię promującą szybki Internet

Dominik Kopera (MAiC)

W trakcie konferencji Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zapowiedziało na I kwartał przyszłego roku aktywną kampanię promującą szybki, szerokopasmowy Internet. Szczegóły nie są jeszcze znane. Będzie ona realizowana w ramach “budowania kompetencji cyfrowych Polaków” i współfinansowana z 3. osi Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej sonduje możliwość sfinansowania przez różnych interersariuszy ogólnopolskiej kampanii promującej zalety technologii światłowodowej, która staje się głównym medium wśród lokalnych operatorów.

Konferencji towarzyszyły także warsztaty z zakresu rozliczania i finalizowania projektów POIG 8.4.


IPTV i nie tylko

– „Warto wdrażać telewizję. Zdobywanie klienta jest trudniejsze, niż na początku. Klienta trzeba zdobyć ciekawą ofertą. ” – tak o IPTV mówił w trakcie konferencji Andrzej Owczarek (Grupa Multiplay). Jak zaznaczył, sztuka sprzedaży telewizji polega między innymi na dopasowaniu oferty do rynku, ale operatorzy powinni unikać walki cenowej, jako że w starciu z dużym operatorem mają w tej kwestii mniejsze szanse. Wynika to głównie kontrastu budżetów, jakim dysponują mali operatorzy i korporacje. Zaniżanie cen to również psucie rynku, jak często powtarzano w trakcie debaty.

Panel IPTV – od lewej: Łukasz Biedroński (KIKE), Andrzej Owczarek (Miltiplay), Paweł Tomala (Akasha), Konrad Baranowski (KoBa), Krzysztof Czaja (Czajen).

Operatorzy – zdaniem panelistów, którzy brali udział w dyskusji, i którzy mają wieloletnie doświadczenie we wdrażaniu telewizji na lokalnych rynkach – powinni skupić się na wykorzystaniu przewagi jaką daje technologia światłowodowa i usług, jakie można dzięki niej wdrażać oprócz standardowego triple-play: mówiono o monitoringu IP, stabilność usługi, gwarantowanej przepustowości łącza (przy sprzedaży telewizji wraz z Internetem).

Jak wdrożyć IPTV?

– „Jedną z przeszkód, jakie napotykają lokalni operatorzy na wstępie wdrażania usługi, są wysokie koszty startowe, jeżeli chce się korzystać z własnego zaplecza technicznego” – mówił Konrad Baranowski (KoBa). Przeszkodą mogą być też koszty „minimów gwarantowanych”, wymagane przez dostawców kontentu TV. Konrad Baranowski szacuje, że potrzeba minimum 500 abonentów, by usługa się opłacała oraz że telewizja jest usługą skali. Rozwiązaniem dla najmniejszych operatorów bywa więc często skorzystanie z umowy w modelu trójstronnym i wsparcia firmy, która pośredniczy w usłudze między operatorem a abonentem zapewniając zaplecze techniczne i kontent TV. Takie usługi są dostępne na rynku.

Krzysztof Czaja (Czajen) – który również brał udział w dyskusji – zachęcał do inwestowania w działy sprzedaży. Tutaj upatrywał dużej przewagi koncernów nad mniejszymi operatorami. Jak stwierdził, niejednokrotnie lokalni operatorzy mają zdecydowanie lepszą jakość usług, ale mniejszą siłę przebicia ze względu na bogate zaplecze marketingowe dużych operatorów.

Paneli IPTV cieszył się dużym zainteresowaniem.

W trakcie konferencji odbyły się także warsztaty związane z budową, działaniem i wdrażaniem własnych stacji czołowych IPTV.

17 GHz – czy zniknie?

Burzę rozpętał w środowisku operatorów fakt, że pasmo 17GHz może zostać wykluczone z użytku nielicencjonowanego do końca 2015r. Taką nowelizację ustawy przyjęło Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. KIKE zwróciło się z apelem do operatorów o nadsyłanie danych dotyczących faktycznego wykorzystania pasma, by naświetlić skalę problemu, który dotknąć może ponad pół miliona użytkowników Internetu.

Józef Chwast, Przewodniczący KR w KIKE, aktywny działacz w Fundacji Niezłomni.

– „Na nasz apel o zgłaszanie wykorzystania nielicencjonowanego pasma 17 GHz otrzymaliśmy informację o 194 urządzeniach radiowych punkt-punkt. Według informacji od dostawców sprzętu szacujemy jednak, że w Polsce sprzedanych zostało około 1,5 tys., a działa około 1,1 tys. takich urządzeń. Według nas, oznacza to, że wyłączenie pasma 17 GHz z nielicencjonowanego użytkowania doprowadzi do odcięcia od usług blisko 200 tys. łączy, a zatem 677 tys. użytkowników Internetu w Polsce” – podsumował możliwość wyłączenia pasma 17GHz Józef Chwast, przewodniczący KR w KIKE.

W odpowiedzi UKE podejmie działania polegające na zbadaniu możliwości wydłużenia okresu dopuszczenia użytkowania zakresu bez pozwoleń oraz na ewentualnym zaproponowaniu Ministrowi Administracji i Cyfryzacji stosownej nowelizacji rozporządzenia.

***

Wśród tematów poruszanych w trakcie konferencji pojawiły się także: dostęp do nieruchomości w celu świadczenia usług telekomunikacyjnych; marketing i promocja usług MŚP; amortyzacja infrastruktury telekomunikacyjnej w aspekcie podatkowym; prawne kwestie związane z zakupem bądź sprzedażą sieci; warsztaty z zakresu budowy i pomiarów sieci optycznych; wymiana ruchu między operatorami.


Targi technologii szerokopasmowych

Konferencji KIKE towarzyszyła wystawa technologii szerokopasmowych, w której udział wzięło 45 wystawców.

Stoisko Złotego Sponsora Infradata

Stosika sponsorów i wystawców (45 firm przedstawiło ofertę na XVI Konferencji KIKE)

Wśród nich dostawcy kontentu TV, firmy świadczące usługi telewizji i telefonii cyfrowej, przedsiębiorstwa mające w ofercie narzędzia niezbędne do budowy sieci: od mierników i spawarek światłowodów, przez systemy informatyczne wspierające projektowanie sieci, po koparki i urządzenia służące ciężkim pracom ziemnym.

Wieczorna gala KIKE

Pogoda pokrzyżowała nam nieco plany, które przewidywały zabawę na świetnej do tego celu otwartej przestrzeni. Mieliśmy przygotowane symulatory rajdowych samochodów, wyścigi Segway”ami i walkę o puchar Prezesa Infadata, oraz wielkie grillowisko.

Wspólna kolacja, wyścigi, dobra zabawa!

Udało nam się niemniej dobrze, jako że Ossa przygotowana jest na każdą okazję. Kolacja odbyła się wewnątrz, razem z imprezą, którą poprowadził DJ. Wyścigi przenieśliśmy na gigantyczny hol w hotelu.


Dzieci i rodzina na XVI Konferencji KIKE

Po raz pierwszy przygotowaliśmy dla naszych uczestników pakiet “Z żoną i dzieckiem”, dzięki któremu w promocyjnej cienie można było wybrać się na konferencję z całą rodziną.

Pakiet rodzinny wejdzie na stałe do atrakcji konferencji KIKE.

Ossa sprzyja wypoczynkowi i rekreacji, a pakiet sprawdził się, dlatego wejdzie na stałe do atrakcji związanych z naszymi konferencjami.

Więcej zdjęć znajdą Państwo w galerii, zapraszamy:
Galeria w serwisie Facebook –> (tutaj)
Galeria www –> (tutaj)

Zapraszamy rónież do zobaczenia filmów:
Relacja TVP INFO z XVI Konferencji KIKE
XVI KIKE okiem Magnes.TV

Dziękujemy za spotkanie i udział w XVI Konferencji KIKE

________________

Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej zrzesza ponad 220 operatorów telekomunikacyjnych sektora MŚP. Integruje środowisko ISP, prowadzi dialog z administracją publiczną w zakresie tematów kluczowych dla branży, w tym regulacji prawnych sprzyjających rozwojowi małych i średnich firm telko. Organizuje konferencje, szkolenia i spotkania tematyczne, których celem jest rozwój i integracja polskich firm świadczących usługi oparte na nowoczesnych sieciach światłowodowych.